loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 1128 شنبه 1394/01/22 نظرات (1)

باسمه تعالی

ازدواج استقراضی در ایران باستان

کمتر کسی است که نداند بر ادیان الهی ایران باستان چه رفته است و چه خرافه‌هایی که به اسم فرهنگ ایرانی بر قامت آن رعنا، وصله ننموده‌اند؛ امروز که کوس رسوایی کرده‌های گذشته‌شان، در آستانه بر ملا شدن است روشن‌فکرانه، دست پیش گرفته و در عوض اقرار به اشتباهات گذشته آباء، انگشت اتهام را از موهومات خودساخته به اسلام ناب، جهت‌دهی می‌کنند.

از طرف دیگر در یک اقدامی هماهنگ و پروژه‌ای کلان به تحریفِ تحریفات گذشته، پرداخته؛ غافل از اینکه مکتوبات پیشین و کتب منتشره سابق را نمی‌توان با جنجال و شانتاژ از اهل پژوهش، مخفی داشت.

که یک نمونه آن حقوق زن در دوران ساسانی و دین زرتشت است:

سر دبیر بازدید : 739 چهارشنبه 1394/01/19 نظرات (0)

نام كامل مؤلف كتاب دعائم الإسلام، «ابو حنيفه، نعمان بن منصور بن احمد بن حيّون تميمي مغربي» معروف به «قاضي نعمان» است، ايشان از يك خانواده دانشمند قيرواني كه سنّي و مذهب مالكي است متولّد شد، وي پس از تحصيل علم به عنوان يك فقيه مالكي به دين اسماعيلي در آمد.[1]

منبع مقاله (به طور کامل): سایت پرسمان دانشجویی؛ ادیان و مذاهب

قاضي نعمان در متون اهل سنّت:

اين خلكان مي‌گويد: قاضي نعمان اوّل، مالكي بود سپس به مذهب اماميه گرويد،[2] وي راجع به او، تعبير «ابوحنيفة شيعي را به كار برده است. در كتاب «سيرُ اعلام النبلاء» آمده قاضي نعمان، مالكي مسلك بود بعد به مذهب باطنيه گرويد.[3]

سر دبیر بازدید : 1069 جمعه 1394/01/14 نظرات (1)

نماد فروهر از کجا آمده است؟

فُروهَر/ فَرْوَهَر/ فْرَوَهْر/ فَرَوَهْر/ فَرَوَشی؛ «فْرَ» به معنای پارا و پیشین (با فَـرّ اشتباه نشود) و وَهَر به معنای باور، در مجموع معنای «باور پیشین» را می‌دهد. (منبع: فرهنگ‌نامه ایران؛ ذیل لغت: فَرَوَهَر/ فَرَوَشی)

بسیاری از وطن‌پرستان، نماد فروهر را نمادی ایرانی و نماد زرتشتیان می‌دانند، ولی حقایق تاریخی، چیز دیگری را نشان می‌دهند. هر چند واژۀ فروهر، واژه‌ای ایرانی انگاشته شده است، ولی نماد فروهر پیش از آنکه در ایران دیده شود، در سرزمین‌های دیگر وجود داشته است.

کهن‌ترین موارد استفاده از این نماد در ایران، زمان داریوش اوّل، و استفاده از آن در کتیبه بیستون و تخت جمشید است:

سر دبیر بازدید : 782 چهارشنبه 1394/01/12 نظرات (0)
اصحاب اجماع

پدیدآور: ناصر باقری بیدهندی

قسمت دوم

در نوبت اوّل، شش تن از اصحاب اجماع (زراره، محمد بن مسلم، فضیل بن یسار، یزید بن معاویه عجلی، ابو بصیر، معروف بن خربوذ) معرفی شدند؛ اینک اصحاب دیگر:

جمیل بن درّاج کوفی (زنده قبل از 203ه.ق)

ابو علی/ابو محمّد نخعی،1 از راویان و محدّثان شیعه است که از اصحاب اجماع بلکه افقه اصحاب امام صادق علیه‌السلام به شمار آمده است.2 وی از یاران امام موسی کاظم علیه‌السلام نیز بوده است.3

صاحب «معجم رجال الحدیث»، روایاتی را که وی از معصوم (امامان باقر، صادق، موسی، رضا علیهم‌السلام) نقل کرده است، به 239 مورد می رساند.478

سر دبیر بازدید : 1060 چهارشنبه 1394/01/12 نظرات (0)

اصحاب اجماع

پدیدآور: باقری بیدهندی، ناصر

قسمت اوّل

سخنی در آغاز

پس از قرآن، مهمترین منبع شناخت معارف و احکام اسلامی، حدیث است. در فرهنگهای لغت، حدیث را به معنای نو، تازه1 و پدیدار گشتن چیزی که نبوده است2 برگردانده اند. اما در اصطلاح شرع، گزارش سخن، فعل و تقریر معصوم علیهم‌السلام است.3

احادیث معصومان علیهم‌السلام توسط شنوندگانی که در مجالس، محافل درسی و گفت و شنودهای ایشان شرکت می کردند، منتقل می گشت و به کتابهای صحابه، تابعین و محدّثان راه می یافت و همدوش قرآن، ملاک عمل و راهنمای امت قرار می گرفت، و این نبود مگر به سبب تشویق مسلمانان به تعلیم، تعلّم، حفظ، کتابت، قرائت، درایت و روایت حدیث.4

سر دبیر بازدید : 887 سه شنبه 1394/01/11 نظرات (1)

بررسی وثاقت معلی بن خنیس توسّط استاد سیّد مجتبی نور مفیدی

تهیه شده توسّط: پورتال مسعود رضانژاد فهادان

روایاتی که در کتب اربعه از معلی بن خنیس نقل شده به اندازه روایات افرادی که در گذشته مورد بررسی قرار گرفتند نیست، اما بنا بر آنچه مرحوم علامه در رجال فرموده در کتب اربعه حدود 80 روایت از معلی بن خنیس نقل شده[1]، البته بعضی از روایات هم صرفاً با نام معلی در کتب اربعه ذکر شده است.

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری