loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 480 دوشنبه 1394/12/24 نظرات (1)

آیا عمر بن الخطاب، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است؟

توضیح سؤال:

لطفاً جریان حمله به بیت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام و ضرب و شتم حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها از کتب شیعه و سنی را به صورت مفصل (فایل) برایم بفرستید.

برای ارائه به یکی از برادران سنی که گفته است اگر برایم ثابت کنی که عمر به حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها جسارت نموده از سنی بودن دست بر می‌دارم!!!!

با تشکر

پاسخ:

اینکه عمر بن الخطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است، از قطعیات تاریخ است. روایاتی که در رابطه با هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در کتب اهل سنت آمده به چند دسته می‌شود تقسیم کرد:

1. تهدید به سوزاندن خانه:

ذکر الطبری باسناده عن زیاد بن کلیب قال: أتی عمر بن الخطاب منزل علی و فیه طلحة و الزبیر و رجال من المهاجرین فقال: و اللّه لأحرقنّ علیکم أو لتخرجنّ إلی البیعة»، فخرج علیه الزبیر مصلتاً بالسیف فعثر فسقط السیف من بده فوثبوا علیه فأخذوه.

تاریخ الطبری: ۲/۴۴۳

و ابن أبی الحدید عن سلمة بن عبد الرحمان قال: فجاء عمر الیهم فقال: «و الذی نفسی بیده لتخرجنّ إلی البیعة أو لأحرقنّ البیت علیکم»

شرح نهج البلاغه: ۱/۱۶۴ (۲/۴۵)

2. آوردن وسائل آتش‌سوزی و بی‌توجهی خلیفه دوم بر اعتراض مردم:

و ابن قتیبة: قال:... و قال عمر: و الذی نفس عمر بیده لتخرجنّ أو لأحرقنّها علی من فیها! فقیل له: یا أباحفص إنّ فیها فاطمة!! فقال: و إن.

الامامة والسیاسة: ۱/۱۲، أعلام النساء لعمر رضا کحالة: ۴/۱۱۴

3. آوردن وسائل آتش‌سوزی و درگیری لفظی میان حضرت صدیقه (س) و خلیفه دوم:

البلاذری باسناده عن سلیمان التیمی و عن ابن عون:

إنّ أبابکر أرسل إلی علی علیه‌السلام یرید البیعة فلم یبایع، فجاء عمر و معه فتیلة فتلقّته فاطمة علی الباب، فقالت فاطمة: یابن الخطاب! أتراک محرقاً علی بابی؟ قال نعم: و ذلک أقوی فیما جاء به أبوک.

انساب الاشراف: ۱/۵۸۶

أبو الفداء: قال:

فأقبل عمر بشیء من نار علی أن یضرم الدار، فلقیته فاطمة رضی اللّه عنها و قالت: إلی أین یابن الخطاب؟ أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم.

تاریخ أبی الفداء: ۱/۱۶۴

و ابن عبد ربّه:

الذین تخلّفوا عن بیعة أبی بکر: علی و العباس و الزبیر و سعد بن عبادة، فأمّا علی و العباس و الزبیر فقعدوا فی بیت فاطمة حتّی بعث الیهم أبو بکر عمر بن الخطاب لیخرجوا من بیت فاطمة و قال له: إن أبوا فقاتلهم. فأقبل عمر بقبس من نار علی أن یضرم علیهم الدار فلقیته فاطمة فقالت: یابن الخطاب! أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم.

العقد الفرید: ۵/۱۲، طبعة مکتبة الریاض الحدیثة

4. حمله خلیفه دوم به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها

الشهرستانی عن الجاحظ:

إنّ عمر ضرب بطن فاطمة علیها السلام یوم البیعة حتّی ألقت الجنین من بطنها و کان عمر یصیح: إحرقوا دار‌ها بمن فیها و ماکان فی الدار غیر علی و فاطمة و الحسن و الحسین و زینب علیهم السلام.

الملل والنحل: ۱/۵۷. طبعة بیروت، دار المعرفة

قال المسعودی:

فهجموا علیه و أحرقوا بابه، و استخرجوه منه کرهاً و ضغطوا سیدة النساء بالباب حتّی أسقطت محسناً.

اثبات الوصیة: ۱۴۳

قال ابن حجر العسقلانی:

إنّ عمر رفس فاطمة حتّی أسقطت بمحسن.

لسان المیزان: ۱/۲۶۸

قال الصفدی:

إنّ عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتّی ألقت المحسن من بطنها.

الوافی بالوفیات: ۵/۳۴۷

روایات فراوانی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است که غضب فاطمه سلام الله علیها، غضب پیامبر صلی الله علیه و آله و غضب پیامبر، غضب خداوند است:

عن علی رضی اللّه عنه قالَ قال رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم لفاطمة:

«إنّ اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه.

  • المستدرک: ۳/۱۵۳، مجمع الزوائد: ۹/۲۰۳، الآحاد والمثانی للضحاک: ۵/۳۶۳، الذریة الطاهرة النبویة للدولابی: ۱۱۹، المعجم الکبیر للطبرانی: ۱/۱۰۸، ۲۲/۴۰۱، نظم درر السمطین للزرندی الحنفی: ۱۷۸، الکامل لعبداللّه بن عدی: ۲/۳۵۱، تاریخ مدینة دمشق: ۳/۱۵۶، أسد الغابة: ۵/۵۲۲، ذیل تاریخ بغداد: ۲/۱۴۰، ۲/۱۴۱ میزان الاعتدال: ۲/۴۹۲، الإصابة: ۸/۲۶۵، ۲۶۶، تهذیب التهذیب: ۲۱/۳۹۲، سبل الهدی والرشاد للصالحی الشامی: ۱۱/ ۴۴

عن المِسْوَر بن مَخْرَمَة أنّ رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم قال:

«فاطمة بَضْعَة منّی فمن أغضبها أغضبنی»

  • صحیح البخاری ۴/۲۱۰، (ص ۷۱۰، ح ۳۷۱۴)، کتاب فضائل الصحابة، ب ۱۲ ـ باب مَنَاقِبُ قَرَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم.

عن المسور بن مخرمة قال قال رسول اللّه صلی اللّه علیه و سلم:

«إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یؤْذِینِی مَا آذَاهَا»

  • صحیح مسلم ۷/۱۴۱ ح ۶۲۰۲) کتاب فضائل الصحابة رضی الله تعالی عنهم، ب ۱۵ ـباب فَضَائِلِ فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِی عَلَیهَا الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ.

و از قطعیات تاریخ است که حضرت زهرا سلام الله علیها تا آخر عمر از دست خلیفه و دار و دسته‌اش غضبناک بود و هر گز از آن‌ها راضی نشد.

محمد بن اسماعیل بخاری می‌نویسد:

فغضبت فاطمة بنت رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم فهجرت ابا بکر فلم تزل مهاجرته حتی توفیت.

صحیح البخاری: ۴/۴۲، ش ۲۸۶۲

بنا بر نقل ابن قتیبه دینوری، وقتی ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت زهرا سلام الله علیها آمدند، حضرت زهرا علیها سلام به آن‌ها فرمودند که: آن دو را تا آخر عمر پس از هر نمازش نفرین خواهد کرد.

و اللّه لأدعونّ اللّه علیک فی کلّ صلاة أصلّیها.

الإمامة والسیاسة، تحقیق الشیری ج ۱، ص ۳۱

اما از دیدگاه روایات شیعه، اینکه قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها، عمر بن الخطاب است، قطعی است. ما فقط به نقل یک روایت اکتفا می‌کنیم:

و کان سبب وفاتها: أن قنفذا مولی عمر لکز‌ها بنعل السیف بأمره، فأسقطت محسنا و مرضت من ذلک مرضا شدیداً و لم تدع أحدا ممن آذا‌ها یدخل علیها.

ترجمه: سبب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این بوده است که قنفذ، غلام عمر به دستور او، آن حضرت را با غلاف شمشیرش زد. و این سبب شد که محسن سقط شود و حضرت زهرا سلام الله علیها شدیداً مریض شوند. در مدتی که مریض بودند، به هیچ یک از آنانی را که او را اذیت کرده بودند، اجازهٔ ملاقات نداد.

  • دلائل الإمامة ج ۲، عنه بحار الأنوار: ۸ / ۲۳۰ - ۲۳۲ (ط الکمپانی)، ۳۰ / ۲۹۰ - ۲۹۵. ۲. مثالب النواصب: ۳۷۱ - ۳۷۴، ۴۱۸ - ۴۱۹. ۳. الصراط المستقیم: ۳ / ۲۵. ۴. مطارح النظر فی شرح الباب الحادی عشر: ۱۰۹.

منبع: سایت سبطین

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط امید کمندی در تاریخ 1396/07/06 و 1:59 دقیقه ارسال شده است

سلام.پس من چطور میتوانم با قومی که دختر پیامبر را کشته که عمر را امام خود میدانند{تسنن}بگویم برادر و میان اهل تسنن و شیعه وحدت ایجاد شود تسنن یک مذهب کاملا غلط است در کتاب تسنن چندین نقص در مورد عثمان عمر و ابوبکر ذکر شده مکر امام عاری از نقص نیست واقعا متاسفم برای استدلاتان.بجای اینکه به تسنن برادر بگیم بر دشمن حضرت فاطمه لعنت بفرست .


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری