loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 497 پنجشنبه 1393/08/22 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشا بانگ قرآن و آهنگ آن         که جان و روان را کند شادمان
سراسر همه حکم  پروردگار          از او زنده راه و ره روزگار
همه حکم او را پذیرنده ایم           خدا را ز جان و ز دل بنده ایم
جهان را نماید بهشت برین           کلام خداوند جان آفرین

پرسش و پاسخ قرآنی

پرسش اول: از شخصی شنیدم که حضرت علی علیه السلام حروف مقطعه در سوره مریم را اینچنین تفسیر نمودند: «ی» یعنی یزید، «ع» یعنی عطش و کلاً تفسیر ایشان راجع به کربلا بوده است، که من این نوع تفسیر را نپسندیدم و گفتم حضرت بسیار بزگوارتر از آن هستند که حروف مقطعه را تفسیر کنند حال اینجانب در اشتباه هستم و یا آن شخص؟ لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ: در این موضوع پسندیدن و یا نپسندیدن ملاک نیست و باید نظر متخصصین را سوال کرد و به کتب تخصصی مراجعه شود در مورد حروف مقطعه در تفسیر المیزان جلد اول، شرح و نظرات گوناگونی آورده شده است که شاید این حروف رمز هستند و یا اینکه منظور خداوند ساده تر بوده و خداوند بخواهد بفرماید که قرآن از همین حروف ساده تشکیل داده است و معجزه بی مانند بودن قرآن از همین حروف به ظاهر ساده می باشد.

سر دبیر بازدید : 544 پنجشنبه 1393/08/22 نظرات (0)

_سوال اول درباره شرح ایه (کلا ان الانسان لیطغی) در سوره العلق؟
خداوند در قران شخصیت انسان را معرفی می کند, که اگر انسان مورد تعلیم و تربیت قرار نگیرد مثل رودخانه ها و جویبار هایی که آب ان زیاد می شود طغیان می کند به خاطر این که ظرفیت ان کم است, انسان نیز اگر ظرفیت خود را زیاد نکند وقتی مقداری ثروت به دست می اورد دیگر هیچ خدایی را بندگی نمی کند و هنگامی که فقیر می شود از او در خواست کمک می کند.
خداوند وقتی در سوره علق این قدر برای انسان عظمت قائل است و چیزهایی یاد انسان داده که نمی توانست یاد بگیرد, همین انسان وقتی تحت تربیت و تذکر قرار نگیرد به راحتی سردی و طغیان می کند.

انسان وقتی خودش را مستقل می بیند طغیان می کند. خداوند می فرماید تو به هیج وجه نباید احساس استغنا کنی, تو همیشه نیازمند به خدایی, نیازمند به لطف خدایی ..... .

سر دبیر بازدید : 720 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحيم

باتوجه به ايات 1تا4 سوره التحريم اين ايات نشانگر چه مطالبي و شان نزول اين ايات چيست؟

بـسـم اللّه الرحـمـن الرحـيـم يـايـهـا النـبـى لم تـحـرم مـا احـل اللّه لك تـبـتـغـى مـرضـات ازوجـك و اللّه غـفـور رحـيـم (1) قد فرض اللّه لكم تحله ايـمـانـكـم و اللّه مـولئكم و هو العليم الحكيم (2) و اذ اسر النبى الى بعض ازوجه حديثا فـلمـا نبات به و اظهره اللّه عليه عرف بعضه و اعرض عن بعض فلما نباها به قالت من انباك هذا قال نبانى العليم الخبير(3) ان تتوبا الى اللّه فقد صغت قلوبكما و ان تظهرا عـليـهفان اللّه هو مولئه و جبريل و صلح المؤ منين و الملئكه بعد ذلك ظهير(4)

ترجمه آيات
بـه نـام خـداونـد بـخـشـنـده بـخـشـايـشـگـر. اى پـيـامـبـر! چـرا بـه مـنـظـور خـوشـدل سـاخـتـن هـمـسـرانـت حـرام مـى كـنـى آنـچـه را كـه خـدا بـرايـت حلال كرده ؟ و خدا آمرزنده و رحيم است (1).
خـداونـد راه چـاره شـكـسـتن سوگند را براى شما بيان كرد و خدا سرپرست شما است و او داناى حكيم است (2).
و چـون پـيـامـبر مطلبى را سرى به بعضى از همسران خود گفت و همسر نامبرده آن سر را فـاش سـاخـت و خـدا پـيـامـبر خود را از اين افشاگرى همسرش خبر داد و پيامبر گوشه اى ازخـيـانـت را بـه وى اعـلام داشت و از همه جزئيات آن خوددارى كرد وقتى به او فرمود تو چـنـيـن كردى پرسيد: چه كسى از اين عمل من به تو خبر داد؟ فرمود خداى عليم خبير به من خبر داد (3).
و شـمـا دو زن اگـر بـه سوى خدا توبه ببريد (اميد است خدا دلهايتان را از انحراف به اسـتـقـامت برگرداند)، چون دلهاى شما منحرف گشته و اگر همچنان عليه پيامبر دست به دست هم بدهيد بدانيد كه خداوند مولاى او و جبرئيل و مؤ منين صالح و ملائكه هم بعد از خدا پشتيبان اويند (4).

پاسخ شماره 1:

اين ايات خطاب به پيامبر صلوات الله علیه و آله است كه مورد انتقاد ازسوي خداوند قرار گرفته است و علت اين انتقاد عملي يا اعمالي است خداوند بر پيامبر صلوات الله علیه و آله حلال كرده اما ايشان ان رابر خود حرام كردند. حال اين مشكل از جانب همسران پيامبر صلوات الله علیه و آله است يعني پيامبر صلوات الله علیه و آله از جانب همسران خويش تحت فشار بودند كه مجبور به حرام كردن چیزی بر خود شدند که حلال بود.

سر دبیر بازدید : 534 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

باسمه تعالی

1. چرا پس از نزول آیه اکمال، ایه "الیوم یئس الذین کفروا من دینکم" نازل شد؟
در ابتدا شما باید بدانید که ترتیب و چینش ایات به ترتیب نزول نیست و ترتیب ان ها به ترتیب وحی است الا در سوره های کوچک.

پس از حیث ترتیب اوّل آیه "الیوم یئس الذین کفروا" است سپس ایه اکمال اما از حیث ترتیب در قران اول ایه اکمال است سپس ایه الیوم.
اما نکته دوم: یعنی اینکه کافران از تغییردادن دین شما مایوس شدند چون دین شما ولی امر دارد و شما از کفار نهراسید چون بدون اراده خدا هیچ کاری انجام نمی گیرد. ولی اراده و مشیت خدا بدون اراده بشر انجام نمی گیرد و شما ای انسان از کج اندیشی و نفهمی خویش بترس تا نعمت را از شما بر نداریم.

سر دبیر بازدید : 581 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

باسمه تعالی

سلام!

1- علت انتخاب آیات فرقان چه بوده است؟
علت انتخاب این است که ببینیم که چقدر به معیارهای قرانی نزدیک هستیم و به دیگران ایراد نگیریم. و از آیات قران اثبات کنیم که شیک ترین و پاکترین و با ادب ترین آدم آدمی است که قران را معرفی می کند.


2- انسان قرانی چه نوع انسانی است؟
انسان قرانی انسانی است که حرکتش با یک نه و آری آغاز می شود و همه چیز را اثبات و یا نفی نمی کند.

سر دبیر بازدید : 547 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

مقدمه:

قرآن کتاب تربیت و کمال مردم است. هیچ گونه شکی در کتاب قرآن نیست مشخصات قرآن جامعیت قرآن است قرآن نیاز به مفسر دانا دارد.
سوال:
سوره مائده آیه  67:
مفهوم ای پیغمبر آنچه برای تو نازل شدن برسان چیست؟
خداوند فرموده پیغمبر صلی الله علیه و آله را از شر مردمان حفظ می کند. پس گفته اند خداوند کافران را هدایت می کند و پیغمبر صلی الله علیه و آله برای هدایت آمدند به چه معناست؟

تعداد صفحات : 10

اطلاعات کاربری